Avainsana: ihmisoikeudet (Page 1 of 4)

Pakolaiskiintiö auttaa haavoittuvimmassa asemassa olevia

Aika Kabulissa olevien ihmisten evakuoimiseksi alkaa käydä vähiin. Samalla kaaos ja epätoivo Kabulin lentokentän ympärillä pahenee. Suomalaiset poliitikot pohdiskelevat nyt sitä, voiko pakolaiskiintiötä tässä tilanteessa nostaa. Joku voisi kysyä, että jos ei nyt niin koska sitten.

Keskustelua seuratessa tuntuu, että monella on heikko käsitys siitä, mikä pakolaiskiitiö oikeasti on. Samaan aikaan vastustetaan pakolaiskiintiön kasvattamista ja valitetaan siitä, että kriisissä ensimmäisenä näyttävät lähtevän liikkeelle terveet miehet. Pakolaiskiintiö on kuitenkin olemassa juuri siksi, että kriiseissä eivät selviä vain vahvimmat.

Eli mikä pakolaiskiintiö-ohjelma on? YK:n pakolaisjärjestö tunnistaa konfliktissa haavoittuvimmassa asemassa ihmiset tiukasti säädettyjen kriteerien perusteella. Kriteerit perustuvat kohonneisiin suojeluriskeihin, haavoittuvuuksiin ja erityistarpeisiin. Heille annetaan mahdollisuus kiintiöpaikkaan. Nämä ovat juuri niitä haavoittuvimmassa asemassa olevia naisia ja tyttöjä, väkivallan ja kidutuksen uhreja ja erityistä suojelua tarvitsevia lapsia.

YK ei kuitenkaan päätä, keitä maat ottavat vastaan. YK:n pakolaisjärjestö katsoo, ketkä täyttävät kriteerit, mutta kiintiöpakolaisia vastaanottavat maat päättävät itse, kenelle he tarjoavat kiintiöpaikan maassaan. Prosessi on perusteellinen, siihen kuuluu mm. henkilöiden haastatteluja, asiakirjojen läpikäyntiä ja terveys- ja turvallisuustarkastuksia.

Kriisin keskellä kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien ihmisten on kaikkein vaikein päästä turvaan. Pakolaiskiintiö on olemassa juuri heidän auttamiseksi. Paikkoja on kuitenkin hyvin vähän. Alle prosentti miljoonista pakolaisista ympäri maailmaa uudelleensijoitetaan vuosittain.

Jos siis haluamme antaa suojaa kriisien keskellä kaikista heikoimmassa asemassa oleville, keino siihen on pakolaiskiintiö. Kun nyt käynnissä oleva evakuointiprojekti suoraan Kabulin lentokentältä loppuu, eniten apua tarvitsevia ihmisiä on vielä mahdollista tuoda turvaan kiintiön avulla.

Siksi me vihreät esitämme kiintiön nostamista.

Toimenpidealoite laillisuustarkastuksesta Maahanmuuttovirastoon ja selvityksestä turvapaikkalainsäädännön ihmisoikeusvaikutuksista

Turvapaikkajärjestelmään on kohdistunut tällä hallituskaudella ennennäkemätön määrä tiukennuksia. Oikeudellista apua on rajoitettu, valitusaikoja lyhennetty, turvapaikkaperusteita kiristetty ja perheenyhdistämistä vaikeutettu entisestään. Näiden heikennyksien ensisijainen tavoite on ollut Suomen tekeminen mahdollisimman vähän houkuttelevaksi maaksi turvapaikanhakijoille ihmisille. Amnesty International nostaa vuosiraportissaan turvapaikkapolitiikan kiristykset esimerkkinä ihmisoikeuksien rapautumisesta Suomessa. Sisäministeri Risikko on sanonut hallituksen ottavan Amnestyn esittämän arvion vakavasti.

Perustuslakivaliokunta on pitänyt Suomen houkuttelevuuden vähentämistä turvapaikanhakumaana varsin ongelmallisena hyväksyttävyysvaatimuksen ja perusoikeuksien rajoittamisperusteiden kannalta. Näkemys perustuu erityisesti perustuslain 22 §:ssä julkiselle vallalle asetettuun velvollisuuteen turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Perustuslakivaliokunta on lausunnoissaan nostanut esiin monia muita turvapaikkalainsäädännön ongelmia perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta, mutta ne on jatkokäsittelyssä helposti sivuutettu, jollei kyse ole ollut säätämisjärjestyksestä. Perustuslakivaliokunta on muun muassa myös huomauttanut, että ulkomaalaislakiin on viimeisen vuoden aikana ehdotettu muutoksia useissa eri hallituksen esityksissä ilman että niiden kokonaisvaikutuksia olisi arvioitu kokonaisvaltaisesti. Ongelmallista on myös, että esimerkiksi perheenyhdistämiseen tehtyjen aiempien tiukennusten vaikutuksia ei ole selvitetty ennen kuin uudet kiristykset on viety läpi.

Maahanmuuttovirasto puolestaan on esittänyt, että kielteisten turvapaikkapäätösten lisääntynyt osuus on seurausta parantuneesta turvallisuustilanteesta lähtömaissa. Helsingin Sanomat kuitenkin paljasti, että Suomen kiristyneille maalinjauksille ei löytynyt kunnollisia perusteita Maahanmuuttoviraston omasta maatiedosta. Maahanmuuttoviraston johtaja ei ole myöskään osannut asiaa julkisesti perustella.

Tiukentunutta linjaa on perusteltu myös, sillä että Suomi noudattaa eurooppalaista käytäntöä. Kielteisten turvapaikkapäätösten osuus on Suomessa kuitenkin paljon korkeampi kuin verrokkimaissamme. Viime vuonna irakilaisista turvapaikanhakijoista 18 prosenttia sai turvapaikan Suomesta EU:n keskiarvon ollessa 61 prosenttia.

Kielteisten turvapaikkapäätösten lisääntyneen osuuden on esitetty myös olevan seurausta siitä, että hakijoiden profiili on muuttunut. Olisi kuitenkin erikoista, jos Suomeen tulisi kovin erilaisia hakijoita kuin esimerkiksi Ruotsiin ja Saksaan eikä tästä ole esitetty näyttöä.

Oikeusvaltiossa turvapaikkapäätösten on perustuttava hyvään hallintoon, puolueettomaan maatiedon käyttöön, yksilölliseen ja oikeudenmukaiseen käsittelyyn.

Helsingin keskustassa mieltään osoittavat turvapaikanhakijat vetoavat päättäjiin oikeudenmukaisen turvapaikkaprosessin puolesta. Turvapaikanhakijoiden, ihmisoikeus- ja pakolaisjärjestöjen, juristien, tavallisten suomalaisten, tutkijoiden, kirkkojen ja arvojohtajien viesti on kuultava ja siihen on vastattava.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin teettääkseen perusteellisen ja riippumattoman laillisuustarkastuksen Maahanmuuttovirastoon sekä arvioidakseen turvapaikkalainsäädäntöön tehtyjen tiukennusten vaikutukset turvapaikanhakijoiden ihmisoikeuksiin.

 

Helsingissä 2.3.2017

Emma Kari /vihr

Syyrialaiset perheet saavat mahdollisuuden

Inhimillisyys voi voittaa epätoivoiseltakin näyttävissä tilanteessa! Jotkut taistelut politiikassa tuntuvat niin mahdottomilta, ettei valonpilkahdusta heti edes ymmärrä. Sotaa paenneiden lasten ja aikuisten oikeus saada perhe luokseen on ollut tällainen asia. Nyt Suomen hallitus on taipunut. Suomi antaa yli sadalle sodan jalkoihin jääneelle syyrialaiselle mahdollisuuden hakea perheenyhdistämistä.

Yksi hallituksen epäinhimillisimpiä päätöksiä on ollut vaikeuttaa entisestään sotaa paenneita ihmisten mahdollisuutta saada perhe luokseen. Samaan aikaan monelle syyrialaiselle ja irakilaiselle on ollut mahdotonta edes tehdä perheenyhdistämishakemus. Suomi on edellyttänyt sodan jalkoihin jääneiltä perheiltä matkustamista Turkkiin Ankaran suurlähetystöön hakemuksen jättämistä varten. Turkki taas ei ole päästänyt näitä äitejä ja lapsia maahan. Tämä tarkoittaa, ettei perheillä ole ollut todellista mahdollisuutta edes käynnistää koko prosessia.

Olemme jo pitkään vaatineet sen mahdollistamista, että hakemuksen voisi jättää Libanonin Beirutissa. Meille on toistuvasti kerrottu, että tämä on mahdotonta. Nyt mahdottomasta tuli mahdollista. Suomi mahdollistaa perheenyhdistämishakemuksen jättämisen Beirutissa 133 syyrialaiselle, jotka eivät ole pystyneet hakemaan perheenyhdistämistä Turkin kautta. Tämä on valtavan suuri asia näille perheille. Nyt tästä poikkeuksesta on tehtävä käytäntö!

Lasten ja naisten saaminen turvaan sodan kauheuksista on inhimillistä ja oikein. Perheenyhdistämisen mahdollistaminen on tapa saada kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset turvaan. Näin he pääsevät pois sodasta ilman, että he joutuvat salakuljettajien armoille.

Tämä on pieni inhimillinen askel, mutta me saimme sen aikaan. Teidän tukenne tässä työssä on ollut se syy, että hallituksen on ollut pakko antaa periksi. Meitä on paljon. Mikään ei ole mahdotonta.

Kyselytuntikymys perheenyhdistämisen vaikeuttamisesta

Arvoisa Rouva puhemies,
Täällä on kuvattu hyvin sitä inhimillistä hätää, joka on meneillään Syyriassa ja Euroopan rajoilla.

Suomi on vastannut tähän historialliseen humanitaariseen kriisiin leikkaamalla kehitysyhteistyöstä, pienentämällä pakolaiskiintiötä, heikentämällä turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa ja vaikeuttamalla perheenyhdistämistä.

Ja tätä me kutsumme vastuunkantamiseksi. Sitä se ei ole.

Täällä kysyttiin aikaisemmin miten me estämme ihmissalakuljetuksen. Keino siihen on laillisten reittien luominen. Nyt hallitus sulkee näitä reittejä.

Arvoisa sisäministeri,
aiotteko te perua tiukennukset perheenyhdistämiseen ja helpottaa hakemuksen jättämistä Kabulin ja Beirutin lähetystöissä?

Vihreiden Emma Kari vaatii norminpurkua perheenyhdistämiseen – lisäkiristykset epäinhimillisiä

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari peräänkuuluttaa hallitukselta normien purkamista, jotta oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat voivat saada perheensä luokseen.

– Sipilän hallitus on ajanut läpi lukuisia epäinhimillisiä kiristyksiä Suomen turvapaikkapolitiikkaan. Perheenyhdistämisestä on tehty käytännössä lähes mahdotonta, mutta hallitus selvittää yhä lisää tiukennuksia. Uusia kiristyksiä ei tule missään nimessä toteuttaa ja toimeentulovaatimusta on syytä lieventää, toteaa Kari.

Suomen toimeentulovaatimukset ovat kohtuuttoman korkeat muihin maihin verrattuna. Ne perustuvat ministeriön ja Maahanmuuttoviraston väliseen sopimukseen, ja mm. ihmisoikeus- ja lapsijärjestöt ovat kritisoineet niitä voimakkaasti.

– Oma perhe on parasta lääkettä kotoutumiseen. Konfliktien keskellä elävillä ihmisillä ei välttämättä ole mahdollisuutta matkustaa heille osoitettuun lähetystöön. Esimerkiksi naisten ja lasten on käytännössä mahdotonta päästä Turkkiin jättämään hakemuksensa. Siksi myös Beirutin ja Kabulin lähetystöihin tulisi avata oleskelulupapalvelut. Lisäksi sähköisen hakemuksen jättämistä tulee helpottaa ja henkilökohtaisen asioinnin vaatimusta lieventää, vaatii Kari.

Sähköinen hakujärjestelmä on määrä ottaa käyttöön marraskuussa. Se ei kuitenkaan poista vaatimusta käydä tietyssä lähetystössä henkilökohtaisesti.

– On häpeällistä, että Suomi vastaa historialliseen humanitaariseen kriisiin leikkaamalla kehitysapua, pienentämällä pakolaiskiintiötä ja vaikeuttamalla perheenyhdistämistä, toteaa Kari.

Jokaiselle lapselle oikeus omaan perheeseen

Perheen vieminen lapselta on julminta, mitä voi tehdä. Ministeri Orpo esityksestä Suomessa vaaditaan jatkossa valtavia tuloja jopa yksin sotaa paenneilta lapsilta, ennen kuin heillä olisi oikeus saada perhe luokseen. Tämä on epäinhimillistä ja julmaa.

Kysyin eduskunnassa ministeri Orpolta, aikooko hän selvittää sotaa paenneiden lasten oikeuksien toteutumisen. Hän totesi, että luottaa oikeusvaltioon. Eli vastaus on ei. Lisäksi kysyin, miksi ministeri on jäädyttänyt hankkeen, joka mahdollistaisi naisten ja lasten hakemuksen jättämisen konfliktialueilla. Hän ei vastannut.

Lapsiasiavaltuutettu on todennut, että Suomesta on tullut maa, joka ei enää kunnioita lapsen oikeuksia.

Ihmiset ovat järkyttyneet rikotun irakilaisperheen kohtalosta. Nykyisin tällainen on poikkeus, mutta sisäministeri Orpo on tekemässä siitä säännön. Esitetyt tulorajat vievät sadoilta sotaa pakenevilta lapsilta oikeuden omaan perheeseen. Lisäksi esitetty aikaraja perheenyhdistämisen hakemiselle on niin lyhyt, että jonot hakemuksen jättämiselle ovat pidemmät. Eli siis hallitus haluaa lopettaa perheiden oikeuden olla yhdessä.

Näin suurta heikennystä sotaa pakenevien perheiden oikeuksiin ei ehdotettu edes perussuomalaisten maahanmuuttokriitikkojen Nuivassa manifestissa. Jopa maahanmuuttokriitikot ajattelivat, että sotaa ja vainoa pakenevilla perheillä pitää olla mahdollisuus elää yhdessä. Sisäministerin ja Sipilän hallituksen käsitys lasten oikeuksista on kuitenkin toinen.

Mutta me emme anna periksi. Me puolustamme niiden oikeuksia, jotka ovat kaikista heikoimmilla. Jokaisella lapsella on oikeus omaan perheeseen!

Sisäministeri Orpo, miksi lapsen oikeuksia heikennetään entisestään

Kun ihmiset muuttuvat numeroiden sijaan yksilöiksi, Suomen politiikan epäinhimillisyys näyttää todelliset kasvonsa. Tänä aamuna sain lukea perheestä, jonka äiti ja kolmevuotias tyttö aiotaan käännyttää Suomesta Irakiin. Perheen isä ja pieni vauva saavat jäädä Suomeen.

Isä ei voi palata Irakiin, missä hänen henkensä on vaarassa. Hänelle on myönnetty turvapaikka ja pysyvä oleskelulupa. Äiti ei voi ymmärtää, miten hän voisi jättää vauvansa ja miehensä. Pieni tyttö menettää sisaruksena ja isänsä. Perheen tarinan lukeminen nostaa palan kurkkuun. Miten me voimme tehdä perheille näin?

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan mukaan mukaan Suomi ei ota perheenyhdistämispäätöksissä huomioon lapsen etua. Lasten oikeuksien sopimuksen yhdeksäs artikla edellyttää, että lasta ei eroteta vanhemmistaan kuin poikkeustapauksissa. Maahanmuuttoviraston tulkinta on kuitenkin tiukka. Vain ani harvalla lapsella katsotaan olevan oikeus omiin vanhempiinsa. Tässä tapauksessa oikeutta ei ole edes imeväisikäisellä vauvalla, joka on yhä täysin riippuvainen äidistään.

Kurttilan mukaan Suomi ei enää kunnioita lasten oikeuksia. Hallituksen tulisi myöntää tämä – ja muuttaa linjaansa.

Pääsääntö on oltava se, että Suomessa jo olevaa perhettä ei pitäisi hajottaa ja Suomessa jo turvaa saaneen lapsen pitäisi voida saada perheensä maahan. Paitsi että jo nykyinen laki ja sen tulkinta on tässä epäinhimillinen, sen lisäksi hallitus ehdottaa lapsen asemaa heikentäviä lisäkiristyksiä. Ne on torjuttava.

Jo nyt kaikkein haavoittuvimmassa asemassa ovat yksin Suomeen tulleet lapset. Vuonna 2015 Suomesta haki turvapaikkaa yli 7000 lasta. Heistä lähes puolet saapui yksin maahan. Tänä vuonna yksin tulleita lapsia on 198. Lähes kaikki yksin tulleet lapset jäävät Suomeen. Perheenyhdistämisen edellisten kiristysten seurauksena juuri kukaan heistä ei saa vanhempiaan luokseen. He jäävät juurettomiksi ja turvattomiksi.

Tulevaisuudessa perheiden pysyminen yhdessä aiotaan tehdä täysin mahdottomaksi. Orpo vaatii jopa yksin sotaa paenneilta lapsilta tuhansien eurojen kuukausituloja, jotta heillä olisi oikeus saada vanhemmat luokseen. Perheet rikotaan, lapset jäävät ilman vanhempia. Sotaa paenneen lapsen oikeus vanhempiinsa kun on ”vetovoimatekijä”. Lainmuutosta perustellaan nimenomaan vetovoimatekijöiden karsimisella, mutta samalla sitä ollaan ulottamassa jo täällä oleviin perheisiin ja jopa yksinäisiin lapsiin.

Jos sisäministeri Orpon linjan annetaan mennä läpi, tulemme näkemään lisää surullisia tapauksia, joissa lapselta viedään oikeus omaan vanhempaan. Tämän ei saa antaa tapahtua.

Sisäministeri Orpon on keskeytettävä perheenyhdistämisen tiukennusten eteenpäin vieminen. Monet asiantuntijat ovat kritisoineet, että tiukennuksia suunniteltaessa ei ole vielä edes selvitetty nykytilanteen vaikutuksia lapsiin. Ministerin onkin pikaisesti selvitettävä lasten oikeuksien toteutuminen ennen uusia kiristyksiä ja varmistettava, että lasten oikeus omaan perheeseen taataan käytännössä. Lisäkiristykset perheenyhdistämisiin ovat täysin epäinhimillisiä tilanteessa, jossa Suomi toistuvasti vie sotaa paenneilta lapsilta oikeuden isään ja äitiin. Oikeus perheeseen on ihmisoikeus.

Teksti on alunperin julkaistu vihreiden nettisivuilla

Puhe perheenyhdistämisen vaikeuttamisesta eduskunnassa 12.4.2016

Arvoisa puhemies,

Läpi viime vuoden Suomessa puhuttiin siitä, miksi nyt autetaan vain miehiä, miksi ei auteta naisia ja  lapsia.

Nyt kun meillä on vihdoin mahdollisuus auttaa naisia ja lapsia, hallitus pamauttaa oven kiinni heidän nenänsä edestä.

Me tiedämme, että tänä vuonna Eurooppaan paenneista ihmisistä suurin osa on naisia ja lapsia.

Heitä on aikaisemmin ollut vähemmän, koska turvallisia reittejä suojaan ei ole. Isät, veljet ja pojat lähtivät vaaralliselle pakomatkalle ensin, koska heillä oli parhaat mahdollisuudet selviytyä. Naiset ja lapset tulivat perässä. He tulevat kun muuta vaihtoehtoa ei enää ole. Ja he tarvitsevat suojaa nyt.

Arvoisa puhemies,

Suomen hallitus on juuri ollut mukana solmimassa sopimusta Turkin kanssa, jossa on hylätty kansainvälinen oikeus ja ihmisoikeudet. Ainoaksi syyksi tähän järjettömyyteen on annettu se, että nyt halutaan torjua ihmissalakuljetusta.

Me kaikki tiedämme, että paras tapa vähentää ihmisten salakuljetusta on vähentää epätoivoa ja luoda turvallisia reittejä pois sodan jaloista.

Perheenyhdistäminen on tällainen turvallinen reitti.

Tämän reitin sulkeminen lisää epätoivoa, se lisää turvattomuutta, se jättää perheet rikollisten armoille.

Koska jokainen isä tietää, että tekisi mitä tahansa saadakseen perheen luokseen. Jokainen äiti ymmärtää, ettei ole olemassa sellaista rahasummaa, jota ei olisi valmis maksamaan, jotta saisi oman lapsensa taas syliinsä.

Jokainen ihminen tajuaa, että vanhemman vieminen lapselta on julminta, mitä ihminen voi tehdä.

Ja sitä tämä esitys on. Se on julmaa. Se on epäinhimillistä.

Ja se on väärin.

Arvoisa puhemies,

Hallitus rakentaa esityksellään kovaa maailmaa. Maailmaa, jossa oikeus omaan lapseen on kiinni lompakon paksuudesta.

Hallituksen maailmassa lähihoitajan, lastentarhanopettajan, tai bussikuljettajan työtä tekevällä ei ole oikeutta saada puolisoaan ja lapsiaan luokseen Suomeen.

Kun samaa tulorajaa esitettiin suomalaisille kaikki olivat raivoissaan. Koska jokainen ymmärtää, ettei tässä maassa oikeus perheeseen kuulu vai rikkaille.

Käytännössä pakolaisten perheenyhdistäminen on jo tehty mahdottomaksi. Erityisen hirveä tilanne on yksinäisten lasten kohdalla, joita sisäministeri aikaisemmin kutsui “ankkurilapsiksi”. Sodan kauhuja paenneen lapsen mahdollisuus saada oma perhe luokseen Suomeen on olematon.

Siksi keskellä historiallista humanitaarista kriisiä humaani hallitus esittäisi täällä perheenyhdistämisen helpottamista eikä sulkisi viimeistäkin ikkunaa.

Arvoisa puhemies, arvoisa hallitus,

Teihin vetoavat nyt kaikki ihmisoikeusjärjestöt Unicefista Amnestyyn, Pelastakaa lapsista YK:n pakolaisjärjestöön.

Teihin vetoavat nyt kaikki tämän maan uskontokunnat, evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispasta juutalaisten seurakuntien johtoon,  ortodoksikirkon arkkipiispasta Islam-seurakunnan johtoon ja katolisen kirkon piispaan.

Mutta jos mikään ei saa hallitusta heräämään ja näkemään tämän esityksen julmuutta, Suomessa eletään aidosti synkkiä aikoja.

Teihin vetoavat nyt kaikki ihmisarvoa ja perheitä puolustavat.

Olkaa inhimillisiä.

Älkää rikkoko perheitä.

Perukaa tämä esitys.

Perheenyhdistämisen vaikeuttaminen on epäinhimillistä

Hetken ajattelin, että Sipilän hallituksen epäinhimilliset esitykset on jo nähty. Nyt saimme eteemme esityksen, jolla vaikeutetaan sotaa paenneita ihmisiä saamaan perhe luokseen turvaan. Tämä on esitys, jolla estetään naisia ja lapsia pääsemästä turvaan. Jatkossa vain kovapalkkaisen työpaikan saanut ihminen saisi perheensä Suomeen. Tämä on epäinhimillistä.

Miksi laki osuu juuri naisiin ja lapsiin? Yleensä perheestä lähtee ensimmäisenä liikkeelle isä, sillä hänen mahdollisuutensa selviytyä vaarallisesta matkasta on suurin. Kun isä pääsee turvaan, hän tekee kaikkensa saadakseen perheensä luokseen. Tämän takia turvapaikanhakijoista ensin saapuvat miehet, sen jälkeen naiset ja lapset. Nyt Sipilän hallitus läimäsee oven kiinni naisten ja lasten edestä.

Alunperin esityksen oli tarkoitus koskea myös suomalaisia, joiden perhe olisi ulkomailla. Kritiikki oli valtavaa, kun tajuttiin, kuinka moni suomalainen ei saisi puolisoaan tai jopa lastaan luokseen. Kritiikin seurauksena hallitus poisti suomalaisia koskevat rajoitukset. Mutta hädänalaisten ihmisten kohdalla armoa ei tunneta.

Jos toimeentuloedellytys oli vaikea suomalaisille, sotaa paenneille ihmisille se on mahdoton. Ymmärtääkseni perheenkokoajan pitäisi tienata kuukausittain nettona 2 600 euroa tuodakseen Suomeen esimerkiksi puolison ja kaksi lasta. Turvapaikan saaneet työllistyvät usein matalapalkka-aloille, jolloin suuria kuukausituloja on mahdotonta saada kokoon. Tietyt ryhmät voivat välttää tulorajan, jos ovat tarpeeksi nopeita, mutta aikarajat ovat todella tiukkoja. Hallitus on kuitenkin jo nyt ilmoittanut selvittävänsä muitakin keinoja vaikeuttaa ulkomaalaisten perheiden pääsemistä yhteen.

Välillä Sipilän hallituksen politiikan epäoikeudenmukaisuus saa vaipumaan epätoivoon. Mutta periksi ei saa antaa. Tämä on vasta hallituksen esitys ja aion tehdä kaikkeni, jotta esitys kaatuu. Mutta siihen tarvitaan meitä kaikki. Me emme saa jättää sotaa pakenevia perheitä pulaan.

Turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa ei saa heikentää

Tänään Sipilän hallitus kävi sotaa pakenevien ihmisten oikeuksien kimppuun. Eduskunta sai käsiteltäväkseen esityksen, jossa turvapaikanhakijoiden oikeutta oikeusapuun heikennetään ja mahdollisuuksia valittaa epäoikeudenmukaisista päätöksistä rajataan. Hallituksen epäinhimillinen esitys on hylättävä.

Tätä lakia ovat kritisoineet kaikki aina oikeuskanslerista asianajajaliittoon ja YK:sta Amnestyyn. Mutta taas kerran ihmisoikeuskritiikki kaikuu kuuroille korville.

Suomen oikeusjärjestelmässä ei ole ollut tapana asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Hysterian keskellä on unohtunut se, että turvapaikkamenettelyssä on kyse perustavanlaatuisten ihmisoikeuksien turvaamisesta. Se on asia, jota myös me voimme jonain päivänä tarvita.

On hyvä, että prosesseja yritetään nopeuttaa, mutta sitä ei saa tehdä vaarantamalla haavoittuvassaasemassa olevien naisten ja lasten asemaa heikentämällä. Nyt hallitus hakee tehokkuutta vaarantamalla suojelua tarvitsevien ihmisten oikeusturvan ja heikentämällä ihmisoikeuksia.

Ihmisoikeuksien heikentämisen sijaan meidän on pystyttävä paremmin auttamaan haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä, kuten ihmiskaupan uhreiksi joutuneita naisia ja vanhemmistaan eroon joutuneita lapsia. Näiden ihmisten oikeusturvaongelmien korjaamiseen hallitus ei esitä mitään.

« Older posts